De missie van Friends call me Jim is om de volgende generatie te inspireren hun hele leven lang te bewegen. Wij geloven dat bewegen niet alleen een activiteit, maar een belangrijk onderdeel van je leven is. Onze beweeg aanpak bestaat uit drie lagen:
De binnenste cirkel geeft weer welke bewegingsvaardigheden kinderen in het programma leren. Onze vijf karakters (Strong, Fast, Floaty, Bendy, and de Bounce tweeling) vertegenwoordigen de vijf basismotorische vaardigheden (conditions of movement COM) van het Athletic Skills Model. Kinderen krijgen eindeloze mogelijkheden om vaardigheden in verschillende contexten te oefenen met de karakters als rolmodellen.
De middelste cirkel geeft de context weer waarin kinderen bewegen tijdens de Beweegboeken. Kinderen leren hoe beweging een rol speelt in elk deel van hun leven en hoe ze hun lichaam kunnen gebruiken en inzetten in steeds veranderende situaties, om problemen op te lossen en zichzelf te uiten.
De buitenste cirkel vertegenwoordigt het levenslange gedrag en de motivatie om te bewegen. Door van kinds af aan deel te nemen aan beweegactiviteiten bouw je al vroeg gezonde gewoonten op en ontstaat een levenslange passie om actief te zijn en gezond te blijven. Het Beweegboeken programma maakt bewegen leuk en plant het zaadje voor een leven lang plezier in bewegen. Jim staat niet voor niets voor Joy in Motion.
Om te zorgen dat het Beweegboeken programma alle vaardigheden bevat om kinderen tot goed opgeleide jonge bewegers te ontwikkelen, hebben we ons programma gebaseerd op het Athletic Skills Model. Het Athletic Skills Model (ASM) heeft drie met elkaar verweven bouwstenen: de basic movement skills* (BMS), de coordinative abilities (CA) en de conditions of movement (COM).
De serie van Beweegboeken is zodanig opgebouwd, dat alle onderdelen van het Athletic Skills Model in een gevarieerde samenstelling aan bod komen, zodat de volle breedte aan motorische ontwikkeling bij kinderen gestimuleerd wordt.
Met Beweegboeken beleven kinderen een leuk avontuur en veel plezier. Veel plezier in bewegen maakt kinderen sterker, zelfverzekerder, gelukkiger en gezonder!
Het Beweegboeken programma heeft unieke kenmerken die gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten en die leiden tot plezier in bewegen. Deze op onderzoek gebaseerde pijlers zijn getest met focusgroepen en aangepast met feedback van pedagogisch professionals en experts uit het werkveld.
Aantrekkelijke karakters
Uit onderzoek blijkt dat kinderen meer leren van karakters die ze kennen en vertrouwen (Lauricella et al., 2011; Calvert et al., 2014). Karakters vormen de kern van de beweegboeken. De Jim Family treedt op als gids en beweegmentor voor de kinderen.
Fantasie verhalen
In elk beweegboek gaan kinderen op avontuur samen met de Jim karakters. De activiteiten zijn ingebed in het verhaal en zorgen ervoor dat kinderen het verhaal beleven en tegelijkertijd belangrijke bewegingsvaardigheden leren. Deze leeftijdsgroep (2 tot en met 6 jaar) is bijzonder geschikt voor fantasierijk leren. Uit onderzoek blijkt dat vanaf ongeveer 2 jaar tot ongeveer 5 jaar het hoogtepunt van fantasierijk spelen is (Valkenburg, 2017).
Muziek
Elk beweegboek bevat muziek. Alle activiteiten (van de opwarming tot de afsluiting) worden uitgevoerd op Jim-muziek die speciaal is geschreven en -geproduceerd om beweging te ondersteunen en kinderen onder te dompelen in de Jim wereld. Uit onderzoek blijkt dat muziek en ritmische begeleiding de ontwikkeling van fundamentele motorische vaardigheden kunnen bevorderen (Brown et al., 1981). Bij het stimuleren van het ritmische gebied van de hersenen worden ook motorische reacties en reflexen gestimuleerd (Williams, 2018).
Herhaling
In het Beweegboeken programma is herhaling van cruciaal belang. We adviseren om de boeken één of twee weken achter elkaar te doen en dan naar een volgend boek over te gaan. Als alle boeken op die manier zijn doorlopen, begin je weer met het eerste boek. Juiste de herhaling werkt goed en bovendien is de structuur in elk beweegboek hetzelfde. Het is bekend dat herhaling bij jonge kinderen een effectieve strategie is om te leren én de betrokkenheid bij het programma te vergroten (Crawley et al., 1999). Door herhaling kunnen kinderen zich succesvol voelen omdat ze de inhoud beheersen en kunnen voorspellen wat daarna komt, dit zorgt voor een gelukkig gevoel (Valkenburg, 2017).